De Michael Chekhov acteertechniek (MCat) is een praktische benadering van acteren, waarbij een verbinding wordt gelegd tussen je lichaam, je verbeelding, dat wat je voelt en je ‘creatieve individualiteit’.
Handvatten waarmee gewerkt wordt, zijn: beweging, atmosfeer, ‘innerlijk gebaar’, concentratie en intensief ensemblewerk. De handvatten zijn simpel, direct toepasbaar en bouwen op elkaar voort. Ze vergroten je flexibiliteit en speelsheid als speler, de waarachtigheid van je spel en geven je spel diepgang en gelaagdheid. Tegelijkertijd geven deze handvatten je inzicht in hoe creativiteit werkt als fenomeen en hoe je in het lesgeven, repeteren, regisseren en theater maken gebruik kunt maken van de wetmatigheden van het ‘creatieve proces’. Dit geeft je een helder kader, waarbinnen je met meer vertrouwen, gemak en plezier aan de slag kunt.
De Michael Chekhov acteertechniek is een doe-techniek.
Hoeveel woorden je ook gebruikt, het is direct concreet als je het ervaart.
Dus wees welkom en kom het ervaren!
voor PDF: 6 trainingsdagen voorjaar 2021
‘Real inspired acting is never DOING, it is always HAPPENING’ - Michael Chekhov
Aan de hand van enkele scenes uit Midzomernachtdroom van William Shakespeare onderzoeken we hoe je de Michael Chekhov acteertechniek kunt inzetten om de verschillende werelden en karakters tot leven kunnen brengen. Vanuit improvisatie, rust, gevoel voor vorm, schoonheid en het geheel.
Ligt je hart bij spelen en wil je theater professioneel inzetten in jouw vakgebied? Wees welkom!
Wanneer:
17 februari, 10 & 31 maart, 21 april, 12 mei & 2 juni 2021
van 10-13 en 14-17 uur
Locatie: Amsterdam, Kempenaerstudio.
Voor meer informatie & inschrijven zie word document: 6 x trainingsdag, los of als serie.
‘how’ is the mystery of art; it is the secret of the artist who always knows ‘how’ without any explanation, any proof, any analysis, or psychological abilities
Our business is not the what, it is the how
– Michael Chekhov
Michael Chekhov was bekend als één van Rusland meest vooraanstaande en vernieuwende acteurs én regisseurs. Hij intrigeerde zijn publiek met rolinterpretaties die bijzonder levensecht en fantasierijk waren. Hij was een scherpe waarnemer van het creatieve proces. Hij ontwikkelde een acteertechniek, de zogeheten ’psycho-fysische benadering’, waarin transformatie, het werken met impuls, verbeeldingskracht en het ‘innerlijk gebaar’ centraal staan. Het vermogen tot verbeelden is de sleutel van zijn techniek.
Michael Chekhov begon als leerling bij Stanislavsky, bekend van de Method Acting. Het grote verschil tussen beide methodieken is dat de techniek van Stanislavsky teruggaat naar de persoonlijke herinnering/psychologie van de speler en de techniek van Chekhov creëert vanuit de verbeelding van de speler in het hier en nu.